Fire kjente og et lite kjent selskap kjemper nå om å distribuere den nye Bond-filmen.
Daniel Craigs fire Bond-filmer har vært distribuert av Sony Pictures Entertainment. Men etter at avtalen nå har utløpt, ønsker også andre studioer å sikre seg rettighetene.
Ifølge The New York Times setter Sony alle kluter til. Men har fått sterk konkurranse fra fire andre studioer: Warner Bros., Universal Pictures, 20th Century Fox og det mindre kjente studioet Annapurna.
Verken Paramount eller Disney er med i budrunden. Paramount har slitt den siste tiden og var inntil nylig uten sjef, mens Disney allerede sitter på en franshiser som Star Wars og Indiana Jones.
Få, om noen, ville trodd at Annapurna ville delta i kampen om agent 007. Annapurna er kun seks år gammelt og har ingen erfaring med å lansere store franchisefilmer. Men selskapet, som drives av Megan Ellison (datter av milliardæren og Oracle-sjef Larry Ellison), har i løpet av denne korte tiden markert seg som en spennende utfordrer i Hollywood. Med filmer som «The Master» (2012) «American Hustle» (2013) og «Joy» (2015) har selskapet hanket inn godt over 20 Oscar-nominasjoner. Hun skal også være en stor Bond-fan. Hun kjører en eldre Aston Martin og på kontoret henger plakater av ikoniske Bond-damer!
Samtlige fem selskaper pitcher i disse dager sine ideer om lansering/markedsførng overfor MGM og EON Productions. Skal vi tro NY Times legges det svært store ressurser i presentasjoenne. Sony, med toppsjef Kazuo Hirai i spissen, inviterte Bond-skaperne til en timeslang presentasjon i et filmstudio, hvor de hadde bygd opp en kopi av et «Dr. No»-filmsett!
Men hvor store inntekter kan egentlig den nye distributøren forvente seg? Selv om de seneste Craig-filmene til sammen har spilt inn omlag 3,5 milliarder dollar på verdensbasis, sitter distributøren etter sigende med langt mindre penger enn det man skulle tro. I forbindelse med Sony-lekkasjen i 2015 kom det frem at Sony finansierte halvparten av budsjettet til «SPECTRE» på 250 millioner dolllar, men satt bare igjen med 25 % av inntektene. For øvrig dekker den nye avtalen kun «Bond 25», og ikke øvrige fremtidige Bond-filmer.
Hvorfor er studioene da så opptatt av Bond-rettighetene? Bond har vist seg som en svært slitesterk merkevare over 50 år og er en svært sikker inntektskilde i et usikkert kinomarket.
Casting skal ikke ha vært et tema under disse møtene. Det er dermed fortsatt usikkerhet om nå 49-år gamle Craig returnerer som agent 007, selv om det ryktes at Bond-produsent Barbara Broccoli skal ha overtalt han til å gjøre en siste film.